Kawiarnia, podobnie jak inne miejsca o charakterze gastronomicznym, powinna być nastawiona przede wszystkim na satysfakcję klientów. Oczywiście liczą się rozmaite detale np. czystość, wystrój danego miejsca czy zastawa, na której serwowane są napoje. Jednak w ostatecznym rozrachunku najważniejsza jest zawsze atmosfera i podejście pracowników do klientów. Wiedzą o tym wszyscy profesjonalni bariści pracujący w kawiarniach w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu czy Opolu.
Żeby być dobrym baristą, należy, rzecz jasna, wiedzieć wiele o kawie i sposobach jej parzenia oraz podawania. Usługi baristyczne muszą jednak wykraczać daleko poza tę fachową wiedzę i opierać się na tzw. customer care. Idealna obsługa za barem zaczyna się już w momencie, gdy klient wchodzi do kawiarni. Wymiana spojrzeń, uśmiechu, wykazania przez baristę zainteresowania każdym gościem. Klienci dostrzegają takie niuanse.
Barista potrafi wczuć się nastrój klienta i odpowiednio zareagować na każdą sytuację. Wyobraźmy sobie klienta, który wpada do kawiarni w wietrzny, deszczowy dzień. Po jego płaszczu spływają strugi deszczu, dygocze z zimna. A obsługa patrzy na niego złym okiem, bo wpuścił do lokalu zimno, a przy okazji zabrudził świeżo umyta podłogę. Klient czuje się w tym momencie, jak intruz, który naruszył czyjś spokój. O ile zmienią się jego odczucia, gdy obsługa pomoże, przy ściągnięciu mokrego płaszcza, a barista od razu zaproponuje z uśmiechem gorącą kawą, aby klient mógł się rozgrzać? Klient z pewnością poczuje się bardziej swobodnie i chętniej będzie wracał do danego lokalu. Okazuje się, że obsługa klienta to wyjątkowa umiejętność, której można i trzeba się uczyć. Przekonuje o tym Coffee Break, które na swojej stronie http://coffeebreak.pl/ podkreśla, że usługi baristyczne to nie tylko zwyczajna obsługa, ale roztoczenie opieki nad klientem.